Sondaj adaptiv - PROBLEMATICA ROMILOR

1. Despre tema sondajului

Traim impreuna cu romii de cel putin 5 secole. Eliberati din robie acum aproape 150 de ani, pentru romi a fost tot mai greu sa traiasca de pe urma mestesugurilor traditionale. La aceasta s-a adaugat mereu distanta, si chiar ostilitatea, pe care le-a aratat-o populatia majoritara. In plus, de ambele parti, exista numeroase exemple - si bune, si rele. "OpenRoad" a incercat o reactualizare a acestui tablou.

Astfel, PROBLEMATICA ROMILOR ne-a permis propunerea catre repondenti a unui numar mare de alegeri personale. In acelasi timp ne-am temut ca aceasta bogatie de raspunsuri, cat si posibilitatile de adaptabilitate (vezi punctul 2. de mai jos!) ale acestui gen de sondaj, ar putea induce suspiciunea de impartialitate - prin accente si omisiuni.

De aceea dorim sa asiguram pe toti aceia care sunt tentati sa ne suspecteze de "moralism" (in varianta peiorativa), "rasism", "manipulare", "instigare" ca intrebarile din acest sondaj, dimpreuna cu variantele lor de raspuns, NU NE APARTIN! Absolut toate afirmatiile, atitudinile si pozitiile existente in acest sondaj sunt "esantioane" preluate din spatiul public romanesc: televiziuni, bloguri, declaratii publice, comentarii, (chiar si alte sondaje publice...) - reflectand anumite mentalitati si pozitionari fata de acest subiect fierbinte.

Prin urmare, singurul scop a fost cel de a descifra tabloul pe care societatea noastra il compune - atunci cand trebuie sa dam un raspuns legat de PROBLEMATICA ROMILOR.

2. Despre modalitatea aleasa pentru realizarea sondajului

Acest sondaj iese cu mult din tiparul sondajelor clasice, el fiind in cea mai mare parte un interviu la care fiecare intrebare este adaptata raspunsului pe care, anterior, l-a furnizat persoana in cauza. Aceasta modalitate noi am denumit-o "sondaj adaptiv". Am ales aceasta modalitate deoarece asa am putut obtine informatii mai bogate si mai nuantate - decat in cazul sondajului clasic.

Sondajul a fost structurat pe doua paliere.

In prima parte ne-am propus segmentarea / profilarea a repondentilor. Prima clasificare a fost cea legata de temperament.
In continuare, tot pe acest palier, s-a angajat o conversatie informala destul de directa - pe alocuri chiar provocatoare - cu scopul definirii tipologiilor repondentilor. Marturisim ca nu am avut in plan o definire anticipata a tipologiilor; acestea s-au "nascut" numai dupa ce am structurat preferintele pe toate variantele de raspuns.
Fiind vorba despre o adaptare a dialogului la raspunsurile oferite in prealabil de catre repondent, a contat deasemenea si "traseul" conversatiei.

In final s-a realizat o grupare a participantilor la sondaj in functie de similitudini. Au contat atitudinile personale (originale sau multiplicate), reflexele spontane, valorile dominante, eventuala ancorare in trecut, resentimentele, acceptarea sau respingerea unor prejudecati, capacitatea de actiune individuala si gradul de responsabilizare.

Au rezultat 10 + 1 tipologii, a caror descriere o gasiti la unul dintre articolele din meniu.

In ultima parte s-au plasat cele trei intrebari principale, aceleasi pentru toti participantii. Aceste trei intrebari reprezinta de fapt sondajul propriu-zis. Totodata, ele se inscriu pe deplin intr-un sondaj clasic - adica nu mai sunt "adaptive".
Exista totusi o diferenta: avem posibilitatea sa comparam raspunsurile corespunzatoare fiecarei tipologii in parte. In acest fel, deloc nesemnificativ, se observa ca cca. 48% dintre participantii la sondaj au deschiderea necesara catre un angajament personal (fata de romi) considerat ONEST / MILITANT / RESPONSABIL, alti cca. 35% dintre atitudini raman in expectativa sau copiaza parerile celorlalti (in mod depersonalizat si oportunist), in timp ce diferenta de (numai) 16,88% nu manifesta intentia unei apropieri fata de romi. Pentru noi aceste vesti au fost bune... desi realizam ca inca ne asteapta o cale lunga.

In final multumim initiativei E-ROMA.org din cadrul Fundatiei Romano-Butiq pentru asignarea misiunii de a realiza acest sondaj.
Si mai mult decat atat, ne gandim la toti participantii la sondaj: le suntem recunoscatori deoarece, prin sinceritatea lor, au facut posibil acest demers.
VA MULTUMIM TUTUROR!

Copyright © 2013 Direct Marketing Solutions All rights reserved